Ro, regelmæssighed og retning

Brovandeskolens 8.klasse er lige hjemvendt efter en anderledes og spændende lejrskoletur til søs med skonnerten Fulton, og jeg har lyst til dele ud af vores oplevelser.

Alle blog indlæg

Scroll ned

En af "Havets gråspurve"

Sejlende historie

Fulton er bygget i Marstal i 1914 og var én blandt rigtig mange Marstal-skonnerter, som sejlede på Nordatlanten med bl.a. fisk, salt og anden fragt. Marstal skonnerterne, også kaldet ”Havets gråspurve” kom vidt omkring – bl.a. til Færøerne, New Foundland og Spanien – og de bragte velstand hjem til Ærø.

Fra fragtskib til skoleskib

Overhalet af den industrielle revolution og af den generelle udvikling inden for søfarten gjorde, at Marstalskonnerterne efterhånden mistede deres betydning. Mange af skibene blev solgt bl.a. til Sverige som fragtskibe, hvor de fik installeret motorer og fjernet master. Mange blev efterhånden ophugget.

Nationalmuseet

I 1970 købte Nationalmuseet Fulton i ønsket om at bevare et stykke unik dansk søfartshistorie.  Fulton blev sat i stand og rigget til, som den stolte tremastede skonnert, hvilket den var engang. Nationalmuseet indgik herefter en aftale med Fulton Stiftelsen, der herefter brugte skibet som opholdssted for utilpassede drenge.

Pædagogikken

Datidens pædagogik ombord var hård, og den kontroversielle skipper Mogens Frohns linje over for ”hvalpene” skabte overskrifter i danske aviser. Den pædagogiske linje delte vandende i forhold til, hvordan man behandler udsatte unge. Forestillingen om øretæve-pædagogik hænger stadig ved og er med til at farve mange danskeres forestilling om Fulton. Men kursen er for længst lagt om, og de seneste 35 år, har man valgt en helt anden tilgang til de unge om bord bl.a. gennem trygge rammer og anerkendende pædagogisk arbejde.

I dag er Fulton et af de mest ikoniske skoleskibe, som sejler i de danske farvande, og skibet vækker altid positiv opmærksomhed i havne og på havet. Samtidig opnår man gode resultater i arbejdet med de unge Esbjerg matroser, som er er visiteret til et længere varende ophold ombord.

Sommertogter

Min egen oplevelse med Fulton startede tilbage i begyndelsen af 1980’erne, hvor Skagen Sejklub arrangerede et sommertogt for klubbens ungdomssejlere. Vi fik her muligheden for at rykke en skala op fra optimistjollen til en tremastet skonnert, og vi arbejdede sammen med drengene, som var anbragt ombord. Det var spændende, og vi fik kendskab til en helt anden verden, end den vi kendte hjemmefra.

Undervands arkæologi

Min næste tur med Fulton var i 2001, hvor jeg var så heldig at få hyre som dykkerleder ombord på  et underarkæologisk sommertogt rundt i de danske farvande. Ombord på Fulton var vi en god blanding af undervandsarkæologer, erhvervsdykkere, sportsdykkere med historisk interesse og lokale eksperter fra de enkelte områder, som skulle undersøges. Det blev til mange spændende undervandsfund: flinteredskaber, en flere tusinde år gammel stammebåd , flasker, porcelænskår og kridtpiber fra ankerpladser mv. Desuden dykkede vi på to relativt ny- fundne vrag af to tyske motortorpedo både. Det var et fed sommer!

Lejrskole med Brovandeskolen

På samme tur opstod ideen om et samarbejde mellem Fulton og Brovandeskolen omkring lejrskoleture. Det efterfølgende år sendte Brovandeskolen sin første 8.klasse afsted. Flere forældre havde vist interesse for turen, og der var godt pakket nede på banjen, hvor vi lå skulder ved skulder i kanvas hængekøjerne. Forældrene var med som hjælpere og kunne efterfølgende dele den fantastiske tur med deres børn.

Årligt tilbagevendende begivenhed

Siden 2002 har Brovandeskolen hvert år sendt 8.klasserne på togt med Fulton, og der er stadig rift om ledige pladser blandt forældrene.

Blandt skolens tidligere elever står Fultontogtet som en helt speciel og unik oplevelse. Det er en oplevelse, som vokser efterhånden som indtrykkene bundfælles. Et togt med Fulton huskes og bidrager med gode minder. Grænser er blevet flyttet og erfaringer og oplevelser er blevet puttet i køjesækken.

Nødvendigt samarbejde

Efter påmønstringen af Fulton deles man ind på hold og får et nummer. Når der skal gives en fælles besked eller uddelegeres opgaver, kaldes der til ”bakmønstring”, og man stiller sig på dækket på sin faste plads.

I løbet af dagen står eleverne for madlavning, rengøring, opvask, sætning-og bjærgning af sejl, og om natten skal der gås brand-og ankervagter.

Fulton er, med sine mere end 100 år på bagen, en gammel tremastet skonnert, og der kræves samarbejde og muskelkraft, når alle sejl skal op. Her er der hårdt brug for alle piger og drenge, når det flere hundrede kilo anker med kæde skal ”pumpes” op ved håndkraft.

Regelmæssighed og kost

Måltiderne er i det hele taget vigtige ombord og ligger fast: kl. 08:00. 12:00 og kl. 18:00 og man spiser ude på dækket.  Der er ingen sukker, slik eller sodavand om bord, og man drikker vand til maden.

Kræsne personer kan så selv vælge, om de vil spise, hvad der serveres til måltiderne, eller om man hellere vil gå sulten i seng.

Godnat

Med samme regelmæssighed ligger sengetiderne også fast: I hængekøjerne kl. 21:30 og ro kl. 22:00. Vi nåede sjældent til kl. 22:00, før der lød en hyggelig og regelmæssig snorken fra de mange hængekøjer, som svingede i takt nede på banjen.

Mobilfri

Fællesskab om bord

Brovandeskolen er en mobilfri skole, dette gælder også på skolens lejrture. For mange elever kan det være en brat opvågning fra en hverdag med rigtig mange timers daglig skærmtid.

Jo, man keder sig måske lidt i starten og kommer til at stirre lidt ud på havet eller op i himlen, og somme tider falder man i staver og lader tankerne flyve.  Måske finder man en kammerat at snakke med, og inden længe er mobiltelefonen ikke så vigtig. Man er en del af et større fællesskab og er med til at sejle en tremastet skonnert – der er brug for alle hænder.

Detox for krop og sjæl

For mange er det en grænseoverskridende oplevelse pludselig at befinde sig på en gammel skonnert – uden noget der minder om et privatliv. Hængekøjerne hænger tæt på banjen, og der skal deles om de to toiletter, der er på dækket. Fokus på hår, sminke og smart tøj træder i baggrunden og i stedet giver det mening med varmt og funktionelt tøj.

På mange måder kan man sige, at denne form for sejlads og fællesskab er DETOX for både krop og sjæl.

Fra Randers til Nyborg

I år påmønstrede vi Fulton i Randers og sejlede til nordsiden af Djursland, hvor vi lå for anker i læ af Bønnerup.

Næste dag havde vi Djursland om styrbord og havde alle sejl sat hele dagen, til vi kom ned til vores ankerplads på vest siden af den lille ø, Hjelm. Næste dag var vinden gunstig, og igen med fuld sejlføring, kom vi til Ballen på Samsø hen på eftermiddagen.

Storebæltsbroen

Her kom vi i et tiltrængt bad, turens første og eneste, vi spiste is og nød det fine sommervejr. Næste morgen afgik vi allerede kl. 06:00 og  havde den mest fantastiske sejlads gennem Storbælt i frisk østlig vind – med Storebæltsbroen som et absolut højdepunkt.

Eleverne fik travlt med at kravle op i masterne og ud på bovsprydet, da vi sejlede under broen. Det var en kæmpe oplevelse!

Den sidste nat ombord lå vi for anker ud for Nyborg og nød en meget smuk aften i lunt vejr.

Efter fem dage ombord var det helt sørgmodigt at tage afsked med besætningen og med det gode skib, Fulton.

Heldigvis kan vi sige: På gensyn, Fulton!

Se flere blog indlæg fra Fulton.